Friday, September 4, 2009

Mari kita berinteraksi dengan mengunakan bahasa Melayu.

Semalam saya menghadiri kelas "Mengajar Bahasa Melayu Kepada Kanak-Kanak" (Teaching Bahasa Malaysia to Young Children) Saya mempunyai keberatan untuk bertutur dalam bahasa melayu kerana saya sudah lama tidak menggunakan Bahasa Melayu untuk berinteraksi dengan rakan sebaya saya. Kami selalu berfasih dalam Bahasa Inggeris dan ini menyebabkan kami mempunyai berasa susah untuk berkomunikasi dalam Bahasa Melayu kerana kami sudah biasa berfasih dalam Bahasa Inggeris antara satu sama lain. Pensyarah kami pun mempunyai kesusahan untuk bertutur Bahasa Melayu dengan kami. Dia pun tersekat-sekat apabila dia mengajar kami kerana semua orang di kelas bercakap bahasa rojak iaitu Bahasa Melayu bercampur dengan bahasa inggeris. Minggu depan kami akan mempunyai satu drama iaitu kami akan dipilih daripada pensyarah untuk mendapatkan kumpulan kami dan kami akan berlakon cerita prosa klasik iaitu cerita yang lama dan yang benar. Oleh itu, saya sangat takut saya akan lupa skript yang diberikan dan juga saya tidak pandai berfasih dalam bahasa melayu oleh itu saya hendak belatih sekarang supaya saya dapat memperbaiki apa yang saya sudah salah membentangkan.

Dalam kelas, kami diasingkan untuk membuat tugasan iaitu untuk berfasih dalam bahasa lain yang kami tidak faham. Abigail, Jian Shi, Wai Khoon dan saya adalah satu kumpulan. Jian Shi, Wai Khoon dan saya tidak tahu berfasih dalam bahasa hindi iaitu bahasa ibunda Abigail. Kami tidak tahu maksudnya apa pada mula-mula tertapi kami berusaha untuk belajar untuk menlafazkan bahasa hindi dengan betul. Semua orang dalam kelas ketawa dekatnya. Jian Shi adalah paling kelakar dia tidak melafazkan bahasa hindi yang kita sudah berlatih. Dia selalu diejek dan dibuli oleh kita semua. Haha...Jian Shi ini sangat senang dibuli tertapi dia pun tidak kisah dan dia juga suka membuat muka dia macam sangat marah dekat kita. Lepas itu, kumpulan mereka juga menlafazkan bahasa lain dengan betul tertapi ada kala kita berfasih dengan bahasa lain menjadi satu jenaka kerana kita tidak tahu berfasih dengan telor yang baik.

30 minit kemudian kita diasingkan untuk membentangkan apakah kemahiran membaca, mendengar, berfikir, bercakap dan menulis. Abigail, Jian Shi , Wai Khoon dan saya berkumpulan lagi. Kita berfikir-fikir macam mana kita buat peta minda ini. Lepas itu kita menuduh Jian Shi kerana dia yang memilih topik ini. Walaupun topik ini sukar sedikit tetapi kita agak-agak tahu sedikit tetang literasi ini adalah sangat penting kerana kita belajarnya dekat topik "Language and Literture" dan kita menggunakan otak kita untuk berfikir. Lebih lagi, kita tuliskan proses kemahiran membaca tersebut dan Jian Shi akan membentangkan kepada kelas kita. Cik Jamela memberi komen dekat kita semua iaitu kita terlupa satu proses lagi iaitu simbol.

Selepas itu, kita mempunyai lakonan dengan situasi yang ditetapkan oleh pensyarah kita. Charis, Rachel Tee dan saya adalah satu kumpulan kita diberikan situasi adalah sudah lama tidak jumpa dengan satu sama lain. Haha...kelakarnya apabila kita berfasih dalam bahasa melayu saya pun pakai bantai sahaja apabila bercakap. haha....saya mestilah berlatih kalau tidak saya akan gagal dalam peperiksaan. Saya tidak mahu ia terjadi. Saya mesti mempunyai konfiden dalam diri sendiri.

Oklah sudahlah saya tidak boleh tulis lagi nanti saya baca pun mahu ketawa dengan bahasa saya yang sangat teruk ini.

No comments: